Naujienos

Jau greitai žalios rodyklės taps istorija: ekspertai tikina, kad spūsčių bus išvengta

2019-10-04
Nuo lapkričio 1-osios nė vienoje naujai įrengiamoje sankryžoje nebus šviesoforų, kurie turėtų lenteles, leidžiančias pasukti į dešinę degant raudonam signalui, o nuo 2020-ųjų sausio lentelių su žaliomis rodyklėmis Lietuvoje apskritai neliks. LRT RADIJO kalbintų ekspertų teigimu, nauja tvarka užtikrins pėsčiųjų saugumą ir eismo srautus reguliuojančios sistemos veikimą.
 

Saugaus eismo specialistai neabejoja, kad tokiu būdu bus sumažintas eismo įvykių skaičius, o vairuotojai kalba apie išaugsiančias spūstis ir nepatogumus.

Kelių transporto ir civilinės aviacijos politikos departamento vyresniojo patarėjo Vidmanto Pumpučio teigimu, sumanymas atsisakyti žaliųjų rodyklių yra tik vienas iš ruošiamų eismo pokyčių, tačiau gana svarbus. Anot jo, daugelis kitų Vakarų Europos šalių tokią praktiką pradėjo taikyti anksčiau.

„Privažiavus reguliuojamą šviesoforu sankryžą, kurioje degs žalias signalas, nenurodantis jokios krypties tiesiai, o šalia bus sekcija, kuriai užsidegus bus galima sukti į dešinę, vairuotojui paprasčiausiai nereikės laukti, kol ji užsidegs ir bus galima važiuoti į dešinę, tačiau bus privaloma duoti kelią dviratininkams ir pėstiesiems. Tai yra atsvara esamoms žalioms rodyklėms, kurios bus nuimamos nuo kitų metų“, – LRT RADIJUI kalba V. Pumputis.

V. Pumputis atkreipia dėmesį, kad, šviečiant žaliam šviesoforo signalui, nurodančiam važiuoti tiesiai, ši taisyklė nebegalios.

„Vilniuje tokių šviesoforų yra gana nedaug ir, jei prie visų šviesoforų atsiras ne žalia rodyklė, o papildoma sekcija, tada nereikės laukti, kol užsidegs žalia šviesa“, – paaiškina V. Pumputis.

Kaip teigia Vilniaus savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ Eismo valdymo skyriaus vadovas Robertas Markovskis, žaliosios rodyklės atsirado dar sovietiniais laikais, kai transporto srautai nebuvo tokie dideli.

„Tai tebuvo sprendimas pralaidumui padidinti, o saugumui tuo metu tai tikrai didelių bėdų nesukėlė“, – sako R. Markovskis.

Pasak jo, sostinėje vis dar yra 80 sankryžų, kuriose yra minėtosios lentelės, tačiau jos yra nuolat demontuojamos, o vietoje jų įrengiamos alternatyvos.

„Dabar imtasi paskutinio etapo, kai likus dviem mėnesiams visas procesas vyks gerokai intensyviau“, – tikina R. Markovskis.

 

Sukėlė diskusijų

 

Tuo metu, kai buvo pradėtos nuiminėti lentelės su žalia rodykle, saugaus eismo mokytojo Dariaus Kanapinsko teigimu, tarp vairuotojų kilo nemažai diskusijų tiek dėl saugumo, tiek dėl spūsčių.

„Skeptikų visada prašau, kad pasiūlytų kitų alternatyvų, ir paklausiu, ar matė statistiką, rodančią esamą situaciją atskiroje sankryžoje esant lentelei ir nuėmus lentelę. Statistika rodo, kad jų nuėmimas pasiteisino.

Kalbant apie grūstis, jos priklauso nuo mūsų pačių ir čia reikėtų žiūrėti į automobilių greičius ir panašiai. Ši praktika taikoma tiek Vokietijoje, tiek Lenkijoje ir viskas yra išspręsta“, – tikina D. Kanapinskas.

V. Pumpučio aiškinimu, kitų šalių praktika ir buvo vienas iš sprendimo atsisakyti žaliųjų rodyklių argumentų. Anot jo, tai ypač svarbu dėl pėsčiųjų saugumo kelyje.

„Pabandykite mažam vaikui išaiškinti, kad jis turi būti atidus, nes žalia šviesa dar nieko nereiškia ir jį gali partrenkti. Buvo ne vienas toks tragiškas atvejis, kai vairuotojas nepristabdęs nublokšdavo vaiką ar senyvo amžiaus žmogų“, – komentuoja V. Pumputis.

 

Senoji tvarka pasiteisino iš dalies

 

V. Pumpučio teigimu, savivaldybėms buvo numatytas tarpinis laikotarpis, per kurį šios galėtų įrengti išmaniuosius šviesoforus, kurie reaguotų į eismo srautus ir numatytų papildomą taisyklę – prieš rodyklę sustoti ir toliau važiuoti tik įsitikinus, jog nėra kliūties.

„Ši taisyklė suveikė iš dalies, mirčių buvo išvengta, tačiau tie minėti etapai, kai savivaldybės viską keitė į išmaniuosius šviesoforus arba papildomas sekcijas, yra gerokai parankesni.

Pavyzdžiui, naktį žalios rodyklės nesimato, todėl čia pagrindinis argumentas yra saugumas. Matome, kad pakeitus šviesoforus į naujo tipo ir sureguliavus juos taip, kad šie labai greitai reaguotų į eismo srautus, viskas išsispręs“, – sako V. Pumputis.

R. Markovskio aiškinimu, nauja tvarka negaišins vairuotojų laiko ir užtikrins sistemos, reguliuojančios eismo srautus, tikslumą.

„Išvažiavus iš šalutinių gatvių nereikės laukti. Jei nėra įrengti transporto srautų jutikliai, šios lentelės padeda, bet kartu ir daro meškos paslaugą, kalbant tiek apie aplinkos taršą, tiek apie žalių koridorių suvaldymą.

Pagrindinė gatvė bet kuriame mieste yra suprogramuota vadinamuoju žalios bangos principu. Reaguodama į transporto srauto jutiklius, sistema mato, kiek automobilių įvažiavo koridoriaus pradžioje, ir tokiu būdu sureguliuojamos visos tos gatvės sankryžos. Kai iš šalutinių gatvių privažiuoja nesureguliuojamas srautas transporto priemonių, nors joms yra įjungtas raudonas šviesoforo signalas, šios įsilieja į srautą ir sistemos veikimas yra sutrikdomas“, – paaiškina R. Markovskis.

Lietuvos kelių policijos tarnybos vyriausiasis tyrėjas Rytis Vosylius sako, jog bet kokios priemonės, gerinančios eismo saugumą, yra priimtinos.

„Liko mėnuo. Ko gero, iš pradžių kažkam gali būti sunku perprasti naujas taisyklės, tačiau tai yra pripratimo reikalas – galiausiai vis tiek visi išmoksime“, – neabejoja R. Vosylius.

 

Kaip atrodys naujieji šviesoforai

 

Panaikinus žalias rodykles, vietoje jų įrengti šviesoforai su papildoma sekcija. Susisiekimo ministerija jau yra parengusi vizualiaciją ir aprašymą, kaip vairuotojai turės vadovautis šiais šviesoforais.

Įrengus šviesoforus su papildoma sekcija, vairuotojai turės stebėti šviesoforo signalą. Jei dega žalias signalas pagrindiniame šviesofore, sukti į dešinę galima, tačiau reikia praleisti kitus eismo dalyvius – pėsčiuosiu ir dviratininkus. Taip pat būtina atsižvelgti ar pagrindiniame šviesofore signalas nenurodo kryčių, kuriomis galima judėti. Jei kryptys nurodytos, vadovautis šviesoforo signale esančiomis rodyklėmis.

Taip pat sukti į dešinę vairuotojai galės jei papildomoje sekcijoje esantis šviesoforas degs žaliai ir tokiu atveju vairuotojas turės pirmumą prieš kitus eismo dalyvius.

 

Šaltinis: https://www.lrt.lt/