Naujienos

Patyrę dviratininkai pataria: važiuojate gatve – išplėskite akis

2019-06-26
Didėjant mobilumo galimybėms Lietuvos miestuose, vis daugiau dviratininkų renkasi ilgesnius atstumus. Ypač vasaros metu sparčiai populiarėja kelionės dviračiu į užmiesčio zonas ar net kitus miestus. Patiems didžiausiems entuziastams numinti 100 km per dieną – vienas malonumas. Taigi vis daugiau dviratininkų, panašiai kaip Vakarų Europoje, iš dviračių takų persikelia į bendrojo naudojimo kelius.
 
Kaip pasiruošti važiuoti dviračiu miesto gatve (jei nėra dviračių tako) ar keliu, kuriuo dideliu greičiu juda automobilių srautas? Kaip nugalėti baimę, kaip save įveikti, tačiau neprarasti budrumo? Ir apskritai, ar tai saugu?
 
Kodėl važiavimas dviračiu gatvėmis primena skrydį į kosmosą
 
Susisiekimo ministerijos kelių ir oro transporto politikos grupės vyresnysis patarėjas Vidmantas Pumputis sutinka, kad dviratis – tai transporto priemonė, kuri padeda puikiai jaustis, džiaugtis gyvenimu. Tačiau dažnai girdi nuomonių, kad žmonės bijo važiuoti dviračiais. Ypač gatvėmis. Ir pats ne itin patogiai jaučiasi, važiuodamas dviračiu bendrame sraute.
V.Pumputis pastebi daugybę automobilių vairuotojų elgesio skirtumų, lygindamas Lietuvą su Vakarų Europos šalimis.
„Vakarų Europoje nesunku pastebėti, kad vairuotojai nepaprastai saugo dviratininkus ir pėsčiuosius, juos pastebi, sulėtina greitį, saugiai aplenkia. Lietuvoje keičiasi vairuotojų požiūris į dviratininkus, bet ne taip greitai. Pakankamai dažnai dviratininkas pavojingai aplenkiamas, paliekant minimalų atstumą arba staigiai priešais dviratininką užsukama. Tokioms sąlygomis iškyla realus pavojus dviratininko gyvybei. Taip neturėtų būti“, – dalijasi įžvalgomis specialistas.
V.Pumputis ne kartą dviračiu yra įveikęs sostinės Šeškinės kalną. Pojūčiai – ne patys geriausi: „Negana to, kad jautiesi nuolatiniame pavojuje dėl pavojingai manevruojančių automobilių, tai dar ir dyzeliniai automobiliai verčia kenksmingus juodus dūmus, kurie žaloja žmogaus sveikatą. Judėdamas žmogus giliau kvėpuoja, tuo pačiu teršalai daro didesnį neigiamą poveikį“, – pastebi specialistas.
Kitas puikus pavyzdys galėtų būti žinomas automobilių fotografas iš Klaipėdos Algirdas Venskus, automobilininkų dažnai vadinamas tiesiog Waska. 20 metų domėjęsis autosportu, o po miestą važinėjęs paprastu dviračiu, prieš metus A.Venskus persėdo ant sportinio dviračio ir jau numynė apie 10 tūkst. kilometrų ir dviračių takais, ir bendrojo naudojimo keliais. Du tris kartus per savaitę jis nuvažiuoja po 100 km. Tai – ir hobis, ir sportinė treniruotė.
Algirdo teigimu, bet kuris dviratininkas bendrojo naudojimo keliu turi važiuoti išplėtęs akis ir įtempęs klausą. Ir, panašiai kaip rašo astronautas Chrisas Hadfieldas savo knygoje „An astronaut’s guide to life on Earth“, dviratininkas turi nuolat galvoti: koks kitas dalykas dar mane gali pražudyti. Kitaip tariant, bet kurią akimirką būti pasiruošęs viskam. Taigi išvažiavimas dviračiu į bendrojo naudojimo kelius yra beveik tas pats, kas skrydis į kosmosą – reikia didžiulės koncentracijos.
„Mes Klaipėdoje dar gerai gyvename. Nuo Vasaros estrados vien dviračių takais galime nuvažiuoti 37 km iki Šventosios ir dar tiek pat atgal faktiškai nekirsdami gatvių ir kelių. Negalvodami apie jokius pavojus, keliamus automobilių. Gal todėl šioje trasoje smagu, daug žmonių, norinčių ir savo sugebėjimus parodyti, ir į kitus pasižiūrėti. Į kitą pusę – taip pat šauni 25 km trasa iki Juodkrantės. Tiesa, po miško kirtimo darbų Kuršių Nerijoje apgadinta. Tačiau faktas, kad turime daug galimybių važiuoti ir dviračių takais, ir plentu. Todėl, jei tik turiu galimybių, du tris kartus per savaitę minu pedalus“, – pasakoja užsidegęs Algirdas Venskus.
Kita vertus, jis pripažįsta, kad dviratininkų ir automobilininkų susikalbėjimas – tik laiko klausimas. Vakarų šalyse „dviratininkai keliais zuja“ jau daugybę metų, visi prie jų pripratę. Pas mus kartais dar galvojama, kad jis yra trikdis ant kelio. Aišku, iš dalies dėl to kalti ir ne visai palankūs masiniam dviračių sportui Lietuvos orai. Apibendrindamas dviratininkas A.Venskus vardija tokius pagrindinius žingsnius, ruošiantis nuo dviračių takų išvažiuoti į bendrojo naudojimo kelius ar miestų gatves:
  • Gerai išmokti Kelių eismo taisykles.
  • Pasirūpinti tinkama apranga, avalyne, šalmu.
  • Ant dviračio priekyje ir gale turėti mirksinčius žibintus, kaip to reilalauja KET.
  • Laikytis arčiau kelkračio, stebėti aplinką.
  • Vilkėti ryškius marškinėlius. O tamsiu paros metu – liemenę su šviesą atspindinčiais elementais.
  • Maršrutą dėlioti aplinkiniais keliais, kuriuose mažiau sunkiasvorės technikos, nevažinėti piko valandomis.
  • Važiuoti ne po vieną. Ne tik dėl treniruočių efektyvumo – taip būsite lengviau pastebimi.

Skaitykite daugiau: https://www.15min.lt/gazas/naujiena/saugukelyje-lt/patyre-dviratininkai-pataria-vaziuojate-gatve-ispleskite-akis-787-1164124